De ingebrekestelling

Door Henk van Amerongen 

 
Waarom en in welke situaties?  

Helaas maakt elke ondernemer het wel mee: een leverancier of klant die zijn afspraken niet of niet op tijd nakomt. Bijvoorbeeld een leverancier die te laat levert of een klant die niet betaalt. Dit kan grote schade tot gevolg hebben. Denk bijvoorbeeld aan een product dat in de winter verkocht moet gaan worden en waarop jij je hele marketing hebt afgestemd. Als je hebt afgesproken dat het product begin december geleverd wordt en de leverancier laat begin december weten dat het product eerst half februari geleverd kan worden, dan kan dat betekenen dat de levering niet zinvol meer is. Bijvoorbeeld omdat het product niet lang houdbaar is of aan (winter)mode onderhevig.  

Wat is een ingebrekestelling? 

Als jouw contractspartij (leverancier of klant) de afspraken niet nakomt en jij daardoor schade lijdt of dreigt te lijden, dan kun je hem aansprakelijk houden. Heeft de levering, ondanks dat hij niet op tijd levert, nog wel zin, dan stel je hem in gebreke waarin je hem nog een redelijke laatste termijn gunt, waarbinnen hij alsnog zijn verplichtingen kan nakomen. Een ingebrekestelling is dus een schriftelijke mededeling waarin je aangeeft dat de andere partij tekortschiet in de nakoming van een afspraak (in gebreke stellen) en geef je hem een laatste kans omdat alsnog te doen, voordat je eerdere juridische stappen onderneemt. 

Doel ingebrekestelling? 

Het doel van de ingebrekestelling is dat je verwacht dat hiermee alsnog de overeenkomst volledig of juist wordt nagekomen. Bijvoorbeeld doordat alsnog de ontbrekende producten worden geleverd, gebrekkige producten vervangen worden of de factuur voor uitgevoerde werkzaamheden alsnog wordt betaald.  

Levert de andere partij na het verstrijken van de in de ingebrekestelling genoemde termijn nog steeds niet, dan is hij in verzuim. En dat is een belangrijke voorwaarde om eventueel verdere juridische stappen te ondernemen. Vanaf het moment dat hij in verzuim is, krijg je namelijk de keus om schadevergoeding te eisen of de overeenkomst te beëindigen (= te ontbinden), dan wel schadevergoeding te eisen én de overeenkomst te ontbinden. Als je de overeenkomst ontbindt, hoef je van jouw kant ook niet meer jouw verplichtingen voor de toekomst na te komen en kun je op zoek gaan naar een nieuwe partij om zaken mee te doen. 

Wanneer geen ingebrekestelling nodig? 

Soms is een ingebrekestelling niet nodig en komt de andere partij gelijk in verzuim te verkeren en kun je dus gelijk de ontbinding inroepen. Dat geldt in de volgende situaties (art. 6:83 BW): 

  • Bij het verstrijken van een fatale termijn. Bijvoorbeeld als contractueel is afgesproken dat de factuur binnen 30 dagen na ontvangst betaald dient te worden. Of je met jouw leverancier hebt afgesproken dat het tijdstip waarop hij moet leveren een fatale termijn is. Bijvoorbeeld als je bepaalde merchandise artikelen voor een evenement hebt besteld met daarop een datum van het evenement en de leverancier eerst na die datum levert. Is dat moment aangebroken en is er niet betaald c.q. is er niet geleverd, dan kun je dus gelijk de overeenkomst ontbinden. 

  • Wanneer de verplichting tot schadevergoeding voortvloeit uit een onrechtmatige daad; 

  • Bij een mededeling van de andere partij waaruit kan worden afgeleid dat deze in de nakoming van de overeenkomst tekort zal schieten. Bijvoorbeeld wanneer je leverancier duidelijk maakt dat hij niet meer zal gaan leveren zoals afgesproken. 

Eisen aan de ingebrekestelling 

Aan een ingebrekestelling worden de volgende eisen gesteld: 

  1. De ingebrekestelling moet schriftelijk worden verstuurd. Dat kan dus per brief maar ook per e-mail. Belangrijk is dat je kunt bewijzen dat je de ingebrekestelling hebt gestuurd; 

  2. In de ingebrekestelling zet je welke verplichting(en) de andere partij niet is nagekomen; 

  3. Je geeft de andere partij daarbij als laatste kans een redelijke termijn om alsnog die verplichtingen na te komen. Wat redelijk is, hangt af van de verplichtingen die hij moet nakomen en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Het gaat dus om een realistische termijn om de verplichtingen te kunnen nakomen. Als hij al tijd genoeg heeft gehad, kan die termijn kort zijn. 

  4. En ook vermeld je dat wanneer niet binnen die redelijke termijn wordt nagekomen, er sprake is van verzuim is en wat daarvan de gevolgen zijn.  

Belangrijk is dat de ingebrekestelling aan deze eisen voldoet. Is dat niet het geval dan is de andere partij niet in verzuim en kun je ook geen schadevergoeding vorderen of de overeenkomst ontbinden.  
 
Wil je er zeker van zijn dat uw ingebrekestelling aan de juiste vereisten voldoet?
Wij helpen je graag met het opstellen van een goede ingebrekestelling zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

#ingebrekestelling #ondernemer #leverancier #klanten #contract

Vorige
Vorige

DBC-vergoeding bij geanticipeerde weigering tot toegang vlucht? 

Volgende
Volgende

Waarom wordt thuiswerken voorlopig geen wettelijk recht?